اخبار سایت, مقالات

هد پمپ آب ساختمان را چگونه محاسبه کنیم؟

هد پمپ آب ساختمان را چگونه محاسبه کنیم؟

هد پمپ آب ساختمان یکی از موضوعات مهم در انتخاب پمپ خانگی می‌باشد. در مناطق مسکونی با وجود آپارتمان ها آبرسانی به همه طبقات دشواری‌هایی در پی دارد. انتخاب پمپ مناسب در ایجاد فشار آب مطلوب در ساختمان کمک بسزایی می‌کند. استفاده از یک تقویت کننده فشار آب در ساختمان امری اجتناب ناپذیر است. حتما با افت فشار آب روبه‌رو شده‌اید.

کم شدن فشار آب می‌تواند دلایل متعددی مانند افزایش جمعیت، بالا بودن تعداد طبقات، کم بودن منابع و… داشته باشد. برای در پی این موضوع آگاهی از میزان هد پمپ و دبی پمپ آب به شما در انتخاب یک پمپ مناسب با توجه به حجم و ارتفاع مورد استفاده کمک می‌کند. در مقالات گذشته سایت به تعریف دبی پمپ آب، منبع تحت فشار، پمپ جتی . بشقابی و… پرداختیم.  در این مقاله به تعریف و بررسی هد پمپ و نحوه محاسبه و کاربرد آن می‌پردازیم. در ادامه با پمپ بیات همراه باشید تا به بررسی و تعریف این موضوع بپردازیم.

هد پمپ آب چیست؟

هد پمپ آب چه کاربردی در ساختمان دارد؟

هد پمپ آب چه کاربردی در ساختمان دارد؟

هد پمپ به طور خلاصه به ارتفاعی گفته می‌شود که یک پمپ می‌تواند جریان آب را به بالا بکشد. به تعبیر دیگر در واقع به مقدار قدرتی که هر پمپ توان دارد در ارتفاع آب را هدایت کنند گفته می‌شود. این موضوع تاثیر زیادی در انتخاب پمپ آب خانگی دارد. با تعیین  مقدار هد می‌توان تعداد طبقاتی که یک پمپ می‌تواند پمپاژ کردن آب با فشار قابل کنترل را انجام دهد تخمین زد. هد پمپ آب به قدرت پمپ برای پرتاب کردن و جابه‌جایی آب به بالا می‌گویند. به دلیل اهمیت ارتفاع و طول انتقال آب واحد اندازه گیری آن به متر است.

در پمپ های آب می‌توان مقدار آن را که بر روی بدنه نوشته شده مشاهده کرد. البته عدد درج شده روی پمپ‌ها با لوله‌های استاندارد اندازه گیری شده است. به همین دلیل عددی که روی آن نوشته شده است برای همه‌ی موارد مناسب نیست و بهتر است برای بدست آوردن مقدار دقیق آن را محاسبه کنید. برای محاسبه میزان هد پمپ آب ساختمان فرمول معینی وجود دارد. با استفاده از این فرمول که بر اساس واحد متر است می‌توانید مقدار دقیق آن را مشخص کنید. برای انتخاب پمپ آب خانگی مناسب باید مقدار هد و دبی پمپ را محاسبه کنید. و محاسبه آن‌ها به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. به همین دلیل اعداد روی پمپ برای هر شرایط و مکان مختلفی مناسب نیست و بهتر است برای خرید پمپ برای خانه‌ی خود آن را محاسبه کنید.

عوامل مهم در تعیین هد پمپ

عوامل مختلفی در تعیین هد پمپ آب ساختمان تاثیر دارند. مهم ترین عاملی که بسیار تعیین کننده است ارتفاع است. زیرا ارتفاع هر چقدر بیشتر باشد به قدرت موتور بیشتری برای هدایت آب نیاز است. عامل بعدی که در این مورد اهمیت دارد لوله‌هاست که قطر، ارتفاع و نوع لوله‌ها در تعیین میزان هد پمپ آب و جابه‌جایی آب به بالا تاثیر بسزایی دارد. زیرا نوع و قطر لوله‌ها در حجم مقدار آبی که جابه جا می‌شود تاثیر گذار است. همچنین یکی از نکات قابل اهمیت در این موضوع تعداد زانویی‌های استفاده شده در لوله کشی آب تا پمپ است که در تعیین مقدار هد موثر است.

اهمیت این موضوع بسیار مهم است به طوری که با انتخاب پمپ نادرست با مشکلات زیادی مانند افت فشار و خرابی پمپ روبه‌رو می‌شوید. برای مثال درصورتی که پمپ انتخابی برای ساختمان هد پایین تری از ارتفاع و اندازه مورد نیاز داشته باشد آب رسانی واحد های بالاتر دچار افت فشار بارزی می‌شود. همچنین پایین تر بودن هد پمپ نسبت به ارتفاع باعث فشار اضافی به پمپ و خرابی آن می‌شود. این امر به این دلیل است که هد تعیین کننده میزان توانی است که پمپ می‌‌تواند آب را به سمت بالا بکشد. بنابراین با ارزیابی هد و تعیین و انتخاب پمپ مناسب برای ساختمان دچار افت فشار نمی‌شوید.

دلیل اهمیت تناسب هد پمپ با ارتفاع ساختمان چیست؟

دلیل اهمیت تناسب میزان هد با ساختمان

دلیل اهمیت تناسب میزان هد با ساختمان

دلیل اهمیت زیاد متناسب بودن هد پمپ آب ساختمان با ارتفاع مورد نیاز تامین فشار آب مورد نیاز برای است. همچنان که استفاده از پمپ آب برای بالا بردن فشار آب است اگر هد پمپ به درستی تعیین نشود با مشکل افت فشار بیشتری روبه‌رو می‌شوید. هد پمپ تعیین کننده قدرت موتور آن برای بالا کشیدن آب است. در صورت کمتر یا بیشتر بودن آب مشکلات فشار آب اجتناب ناپذیر خواهد بود. البته باید به این نکته توجه کنید که همانطوز که کم بودن هد پمپ مشکل ساز است بیشتر بودن آن نیز مشکلات بسیاری در پی خواهد داشت. به همین دلیل بهتر است با دقت به این مسئله توجه کنید.

در هر دوصورت انتخاب اشتباه مشکلاتی را در پی خواهد داشت. در صورت کمتر بودن هد پمپ نسبت به ارتفاع ساختمان دچار افت فشار می‌شوید. این کمبود فشار را می‌توان حتی در طبقات اولیه نیز مشاهده کرد. در طبقات بالا نیز به طور مشکل سازی با افت فشار روبه‌رو خواهید شد. همچنین در صورت بیشتر بودن آن از طبقات ساختمان به لوله‌ها و پمپ فشار زیادی وارد می‌شود به حدی که دچار ترکیدگی می‌شوند. این فشار به دلیل زیاد تر بودن توان موتور پمپ نسبت به نیاز است و باعث می‌شود به طور مداوم با ترکیدگی لوله در اثر فشار روبه‌رو شوید. این مشکل باعث خرابی و آسیب زیاد به بدنه لوله کشی ساختمان می‌شود.

نحوه محاسبه میزان هد

چگونه هد پمپ را حساب کنیم؟

چگونه هد پمپ را حساب کنیم؟

با دانستن اهمیت بالای هد پمپ آب ساختمان نحوه محاسبه آن را نیز بررسی می‌کنیم. قبل از هر چیز باید دو فاکتور بسیار مهم را در نظر بگیرید. اولین فاکتور آخرین  بالاترین طبقه ساختمان و یا به عبارتی دیگر بالاترین قسمتی که لوله کشی آب به آن میرد و شیر دارد. دومین فاکتور تعیین کننده میزان فشار پشت آخرین شیر آب ساختمان است. به طور استاندارد فشار پشت هر شیر را دو بار در نظر می‌گیریم. در صورتی که فشار پشت شیری در ساختمان کمتر از دو باشد با افت فشار روبه‌رو می‌شویم. همچنین در صورت بالاتر بودن این عدد نیز با فشار کنترل نشده و ترکیدگی لوله مواجه می‌شویم. پس برای هر شیر در هد پمپ آب ساختمان عدد2 را در نظر می‌گیریم تا فشاری مطلوب را داشته باشیم.

فرمول محاسبه هد پمپ به صورت زیر است:

H=h+(L*0.105)+20m

H: مقدار بدست آمده هد پمپ

h: ارتفاع ساختمان

L: طول طولانی ترین مسیر لوله کشی

20: بیست به معنی دوبار فشار پشت شیر است

 

برای بررسی بهتر این فرمول به این مثال توجه کنید. آپارتمانی با شش طبقه را در نظر بگیرید. برای بدست آوردن ارتفاع ساختمان ارتفاع هر طبقه یعنی 3.5 را در تعداد طبقات یعنی 6 ضرب می‌کنیم. در نتیجه ارتفاع کل ساختمان در اینجا 21 است که با اچ کوچک مشخص می‌شود: h=21

برای جای گذاری حرف ال که همان طولانی ترین مسیر لوله کشی است باید فاکتورهای مختلفی را در نظر بگیریم. ابتدا طول لوله کشی از پمپ تا مرتفع ترین قسمت ساختمان را در نظر می‌گیریم. در مرحله بعد زانویی‌ها را محاسبه می‌کنیم که هر زانویی با پنج متر لوله کشی برابری می‌کند. بنابراین اگر برای این ساختمان 20 متر لوله کشی همراه با شش عدد زانویی داشته باشیم و هر زانوی را 5 متر در نظر بگیریم در مجموع 50 متر بیشترین طول لوله کشی است: L=50

عدد بیست نیز به معنای فشار پشت شیر است. از آنجایی که فشار پشت هر شیر باید دوبرابر در نظر گرفته شود و هر یکبار فشار برابر با ده متر است پس دوبار فشار مساوی با بیست می‌شود. همچنین عدد 0.105 نیز در این فرمول ثابت است. در آخر با جایگذاری اعداد در فرمول به صورت زیر در می‌آید: هد پمپ در این مثال عدد 46 بدست آمده است.

20m=(50*0.105)+21=46

نتیجه

در این مقاله به تعریف هد پمپ آب ساختمان و نحوه محاسبه آن پرداختیم. برای خرید و انتخاب یک پمپ مناسب برای ساختمان حتما باید فاکتورهایی مانند هد و دبی آب در نظر گرفته شود. انتخاب پمپ بدون در نظر گرفتن این موارد باعث مشکلاتی همچون خرابی مداوم پمپ، ترکیدگی لوله‌هاو.. می‌شود. همانطور که پیش‌تر گفته شد کم بودن و یا بیش از اندازه بودن هد پمپ باعث بروز مشکلاتی می‌شود. بیش از اندازه بودن آن سبب ترکیدگی لوله‌ها می‌شود. کم بودن آن نیز باعث افت فشار در طبقات فوقانی و مشکلاتی از این قبیل می‌شود.

پس بهتر است در هنگام خرید پمپ آب خانگی هد آن را در نظر بگیرید. بدست آوردن هد با فرمولی بسیار ساده که در بالا گفته شد امکان پذیر است. شما می‌توانید با محاسبه آن به راحتی پمپ استاندارد با ساختمان خود را خریداری کنید. نظرات و سوالات خود را با ما در میان بگذارید. همچنین برای خرید و مشاوره رایگان با فروشگاه پمپ بیات آنلاین و یا حضوری در ارتباط باشید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *