اخبار سایت, مقالات

پمپ سانتریفیوژ چیست و چه کاربردی در ساختمان دارد؟

پمپ سانتریفیوژ چیست و چه کاربردی در ساختمان دارد؟

پمپ ‌سانتریفیوژ یکی از انواع بسیار پراستفاده پمپ آب درساختمان است. همان‌طور که می‌دانید پمپ‌ها از لحاظ موتور و سایر ویژگی‌ها به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. برای انتخاب تقویت کننده فشار مناسب برای خانه خود باید عوامل مختلفی را در نظر بگیرید. عواملی همچون تعداد طبقات، دبی ساختمان، هد پمپ، تعداد شیر و… بررسی هر یک از این موارد ضروری است تا با مشکلات احتمالا روبه‌رو نشوید. در مقالات پیشین سایت هر یک از عوامل تعیین کننده در انتخاب پمپ مناسب را بررسی کردیم. با توجه به این که مکانیزم و سیستم موتور هر یک از انواع پمپ با یکدیگر متفاوت است باید عملکرد آن‌ها را بدانیم. آگاهی از انواع مختلف پمپ سبب می‌شود تا گزینه مناسب برای ساختمان خود را راحت تر تعیین کنید. در مطالب گذشته پمپ بشقابی و پمپ جتی را با هم بررسی کردیم. در این مقاله به معرفی سیستم پمپ آب سانتریفیوژ و کاربردهای آن در ساختمان می‌پردازیم. در ادامه با پمپ بیات همراه باشید.

پمپ آب سانتریفیوژ چیست؟

پمپ آب سانتریفیوژ چیست؟

پمپ آب سانتریفیوژ چیست و چگونه کار می‌کند؟

پمپ سانتریفیوژ سیستمی براساس پروانه دارد و سیستم جابه‌جایی در آن غیر مثبت است. عملکرد آن با چرخش پروانه شروع می‌شود و آب را به سمت خود می‌کشد و از سمتی دیگر به سمت لوله‌های خروجی انتقال می‌دهد. پروانه درون قسمت حلزونی داخل پمپ قرار دارد که روی شفت تعبیه شده است. همچنین موتور این نوع پمپ‌ها معمولا با الکتروموتور به کار می‌افتد. با شروع به کار الکتروموتور پروانه شروع به چرخیدن می‌کند به این صورت آب به داخل پمپ مکش می‌شود. بعد از برخورد آب با پروانه به دلیل سرعت بالا فشار آب افزایش می‌یاابد و از ثسمت خروج پمپ به لوله‌ها انتقال پیدا می‌کند. به این صورت در این نوع پمپ قدرت افزایش فشار مایعات بسیار زیاد است و به همین دلیل کاملا مناسب برای مکان هایی است که دچار افت فشار شده می‌باشد و می‌تواند به طور کامل مشکل افت فشار را رفع کند.

پمپ سانتریفیوژبه دلیل کارکرد و بازذهی بالا مورد توجه بسیاری در انواع پمپ شده است و می‌توان گفت از پر استفاده ترین پمپ‌های بازار است. این نوع پمپ‌ها در صنایع مختلفی کاربرد دارند. از جمله بیشترین کاربردهای آن در ساخمان‌های مسکونی است و همچنین مصارف زیادی در پمپاژ نفت، سیالات شیمیایی و … دارند. سیستم این پمپ با تبدیل نیروی الکتریکی به مکانیکی، مایعات وارد شده را طی عملیاتی پرفشار و به فشار قابل تنظیم تبدیل می‌کند.

مزایا و معایب پمپ سانتریفیوژ

مزایا و معایب پمپ سانتریفیوژ

پمپ سانتریفیوژ چه مزایا و معایبی دارد؟

پمپ سانتریفیوژ نیز مانند سایر پمپ‌ها مزایا و معایب متعددی دارد. اولین مزیت آن نسبت به سایر پمپ‌های هم رده خود قیمت مقرون به صرفه و دسترس بودن قطعات آن است. این ویژگی سبب شده این پمپ مشتریان زیادی در بازار پیدا کند و فروش بسیار زیادی در بازار داشته باشد. مزیت دوم این نوع پمپ کم بودن صدای آن است که ویژگی قابل توجهی به حساب می‌آید. همچنین نصب و نگهداری آسان و کم خرج آن این پمپ را در رده پر استفاده ترین پمپ‌ها قرار داده است. فشار آب در این پمپ از بازه گسترده‌ای برخوردار است و آن را کاملا مناسب برای مناطق کم فشار قرار داده است. ابعاد کوچک پمپ سانتریفیوژ آن را برای نصب در هر مکانی امکان پذیر می‌کند حتی مکان های کوچک و محدود و تنها قسمت متحرک این نوع پمپ پروانه و شفت آن‌ است که باعث صدای بسیار کم آن می‌شود. یکی از دلایل استقبال از پمپ سانتریفیوژ را می‌توان کارکرد بسیار آسان و نصب ساده آن بیان کرد.

در ادامه به بررسی معایب این نوع پمپ نیز می‌پردازیم. از جمله معایب آن می‌توان به نداشتن توانایی جابه‌جایی مایعاتی که دارای چسبندگی بالایی هستند اشاره کرد که این مورد برای ساختمان‌های مسکونی تاثیری ندارد زیرا آب چسبندگی بالا ندارد. همچنین همانند سایر پمپ ‌ها نمی‌تواند در فشار آب بالا عملکرد مناسبی از خود نشان دهد. یکی دیگر از معایب این پمپ نیاز به هواگیری آن است که درصورت هواگیری نامناسب پمپ از کار می‌افتد که نیاز به بررسی مداوم دارد.

اجزای تشکیل دهنده

اجزای تشکیل دهنده پمپ سانتریفیوژ

پمپ سانتریفیوژ از چه قسمت هایی تشکیل شده است؟

پمپ سانتریفیوژ از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است که ساختار ان را نسبت به سایر پمپ‌ها متفاوت می‌کند. اجزای تشکیل دهنده این پمپ‌ها شامل بدنه، لوله‌ مکش، قسمت‌های چرخش دار و لوله‌ها و اتصالات است. در ادامه به تعریف هر یک از این بخش‌ها می‌پردازیم:

بدنه: از اصلی ترین بخش‌های هر پمپ بدنه آن است. بدنه پمپ سانتریفیوژ باید کاملا هواگیری شده بماند تا به درستی کار کند. پروانه درون این بخش از پمپ قرار دارد و سه نوع بدنه برای این پمپ‌ها وجود دارد. بدنه بر اساس روکش، بدنه‌های گرداب و بدنه با تیغه از انواع مختلف بدنه برای این نوع پمپ است. سیستم بدنه روکش محور بر اساس شکل حلزونی است که فاصله بین پروانه و دیواره به سمت لوله‌های خروج روبه باریک شدن می‌رود. در بدنه گردابی محفظه به شکل گرد و دایره شکل است و پروانه درون آن قرار دارد. در نوع سوم نیز تیغه‌‌هایی به شکل جه دار در دیواره بدنه قرار دارند.

قسمت‌های چرخشی پمپ سانتریفیوژ:

قسمت‌های چرخشی پمپ سانتریفیوژ شامل پروانه و شفت می‌شود. با استفاده از شفت پروانه به چرخش در می‌آید. پروانه از مهمترین بخش‌های پمپ سانتریفیوژ است. سه نوع پروانه داریم که شامل بسته، نیمه باز و باز می‌باشد. کار پروانه سرعت دادن به مایعات و افزایش فشار آب است که درون بدنه انجام می‌شود. پروانه با چرخش خود درون محفظه سبب افزایش سرعت سیالات وارد شده به پمپ می‌شود.

لوله‌ها و اتصالات:

لوله‌ها و اتصالات پمپ نقش اساسی در کارکرد پمپ سانتریفیوژ را دارند. کاربرد آن‌ها انتقال آب و مایعات از پمپ به قست‌های مورد نیاز است. لوله‌ها و اتصالات از ورودی به پمپ متصل شده تا آب از لوله کشی به محفظه پمپ وارد شود و سپس با افزایش فشار با استفاده از لوله‌ها و اتصالاتی که به خروجی پمپ متصل است به سایر نقاط انتقال داده می‌شود. کارکرد اصلی لوله‌ها در واقع جابه‌جایی مایعات به نقاط مورد نظر است.

لوله‌های مکش:

یکی از قسمت‌های مهم پمپ سانتریفیوژ لوله مکش آن است. لوله مکش متصل به پروانه قرار دارد و سر دیگر آن درون مخزن آب قرار می‌گیرد. این لوله‌ها به فیلترهایی برای جلوگیری از ورود آغال و برگ و شن به سیستم آب رسانی مجهز اند. همچنین نام دیگر لوله‌های مکش چشمی پروانه است.

سخن پایانی

در این مقاله به تعریف و بررسی پمپ سانتریفیوژ پرداختیم. این نوع پمپ سیستمی پروانه محور دارد. آب از قسمت ورودی پمپ به محفظه آن وارد شده و در بخش حلزونی آن با باریک تر شدن و برخورد با پروانه در حال چرخش فشار آن افزایش می‌یابد. پس از این فرایند مایعات با فشار به سمت خروجی پمپ هدایت می‌شوند و توسط لوله‌ها به قسمت‌های مورد نیاز ساختمان منتقل می‌شوند.  پمپ سنتریفیوژ مزایا و معایب مختلفی دارد که به بررسی آن پرداختیم. از جمله مزایای آن قیمت مناسب، نصب آسان، کم بودن صدا و.. است. پمپ‌ها به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که در مقالات گذشته در مورد پمپ‌های بشقابی و جتی صحبت کردیم. برای استفاده از یک تقویت کننده قفشار برای ساختمان خود باید عوامل مختلفی را در نظر بگیرید تا پمپی کاملا مناسب با نیاز خود انتخاب کنید. برای خرید انواع پمپ آب خانگی، بشقابی جتی، سانتریفیوژ می‌توانید به فروشگاه پمپ بیات مراجعه کنید و از خدمات و مشاوره رایگان آن بهره‌مند شوید.  همچنین می‌توانید نظرات و سوالات خود را در قسمت نظرات سایت با ما در میان بگذارید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *