اخبار سایت, مقالات

منبع تحت فشار چیست و چه کاربردی در عملکرد پمپ دارد؟

منبع تحت فشار چیست و چه کاربردی در عملکرد پمپ دارد؟

منبع تحت فشار در واقع برای کاهش استهلاک پمپ و همچنین کنترل فشار آب به همراه مصرف پایین استفاده می‌شود. از اسم‌های دیگر این وسیله می‌توان به مخزن تحت فشار یا دیافراگمی و یا منبع انبساط اشاره کرد. کار منبع تحت فشار به این صورت است که فشار آب را توسط ذخیره سازی آب در مخزن متناسب نگه می‌دارد. این وسیله باعث کم شدن خاموش و روشن شدن مداوم پمپ میشود. در نتیجه استفاده از مخزن تحت فشار پمپ شما در اثر استارت زدن مداوم دچار خرابی نمی‌شود.

با استفاده از این منبع با باز و بسته شدن شیرهای آب، پمپ آب ساختمان مدام روشن و خاموش نمی‌شود و عمر بیشتری دارد. برای انتخاب منبع مناسب باید حجم مصرف ساختمان دبی پمپ و سایر موارد را بررسی کنید. با بالاتر بون حجم این مخزن فشار وارده به پمپ نیز بیشتر می‌شود. البته این نکته قابل ذکر است که انتخاب نادرست حجم مخزن به پمپ آسیب می‌رساند. نباید حجم مخزن را بی‌دلیل از پمپ بیشتر انتخاب کرد چون باعث فشار به پمپ می‌شود. برای پمپ های خانگی سه طبقه ظرفیت بیست و چهار لیتر مناسب است. و ساختمانی با چند واحد صدوپنجاه لیتر برای استفاده مرکزی کفایت می‌کند. در ادامه به بررسی منبع تحت فشار و مصارف استفاده آن می‌پردازیم. با پمپ بیات همراه باشید.

کارکرد منبع تحت فشار به چه صورت است؟

نحوه کارکرد مخزن تحت فشار

منبع تحت فشار پمپ چکونه کار می‌کند؟

برای بررسی کارکرد منابع تحت فشار باید انواع آن را بشناسید. به طور کلی دو نوع منبع وچود دارد دسته اول مخازن تیوپ دار و نوع دوم بدون تیوپ یا نوع دیافراگمی نام دارد. در عموم مردم به هر دونوع این منابع دیافراگمی گفته می‌شود. در داخل هر منبع دیافراگم ویا تیوپی قرار گرفته است. در طرف مقابل این تیوپ هوای فشرده به کار رفته است. کارکرد این وسیله با استارت پمپ شروع می‌شود. بعد شروع کار پمپ، جریان آب به محدوده تیوپ یا انتهای دیافراگم وارد می‌شود. دیافراگم از آب پرشده و سپس هوای فشرده قسمت فوقانی دیافراگم یا تیوپ  موجب بالا رفتن فشار محفظه می‌شود. این فرآیند در نتیجه موجب افزایش فشار مایعات در جریان می‌شود. در نتیجه آب با فشار مناسب و کنترل شده به قسمت های مورد نظر می‌رسد.

در فرآیند استفاده از پمپ، قبل از اتمام آب منبع تحت فشار پمپ دوباره استارت نمی‌خورد و روشن نمی‌شود. این سیستم سبب عمر بیشتر پمپ و خرابی کمتر آن می‌شود. در این فرآیند پس از به اتمام رسیدن کامل آب محفظه پمپ دوباره روشن شده و میزان آب کافی در مخزن را پر می‌کند. با این کار آب کافی در جریان باقی می‌ماند و فشار آب نیز دچار افت نمی‌شود و پمپ به طور مداوم روشن و خاموش نمی‌شود.

چند نوع مخزن تحت فشار وجود دارد؟

منبع تحت فشار تیوپی و دیافراگمی

منبع تحت فشار تیوپی و دیافراگمی چگونه کار می‌کنند؟

دونوع منبع تحت فشار وجود دارد نوع اول مخزن تحت فشار تیوپی و نوع دوم تیوپی نام دارد. برای استفاده از آن‌ها ابتدا باید طرز کار و تفاوت‌های هر یک را بدانیم. تفاوت اصلی این دو منبع در نوع پلاستیک داخلی آن‌ها است. در نوع دیافراگمی آن در داخل سیستم مخزن یک دیافراگم برای افزایش فشار وجود دارد. اما در نوع تیوپی در داخل مخزن تیوپی بادکنکی تعبیه شده است تا به فشار آب کمک کند. در ادامه به بررسی این انواع منبع تحت فشار می‌پردازیم.

مخزن دیافراگمی

در این منبع یک دیافراگم یا پرده لاستیکی درون آن را به دو بخش خشک و پر آب تقسیم می‌کند. قسمتی از این سیستم باید پرآب باشد تا شروع به کار کند. قسمت دیگر با فشار هوا باعث افزایش جریان می‌شود. در بخش خشک آن یک شیر تعبیه شده که وظیفه‌ی ورود آب به تانک را دارد. در بخشی که از آب پر می‌شود خروجی متصل به پمپ تعبیه شده که جریان آب را به بیرون منتقل می‌کند. طرز کار این مخازن به این صورت است که با شروع کار پمپ هوا تا رسیدن به فشار کافی افزایش یافته و پمپ پس از آن خاموش می‌شود. دوام منبع تحت فشار دیافراگمی به نسبت نوع تیوپی بسیار بیشتر است. همچنین جنس بدنه تانک آن فولاد و یا فایبرگلاس است.

مخزن تحت فشار تیوپی

منبع تیوپی به سیستمی گفته می‌شود که در آن تیوپی برای افزایش فشار جریان درون مخزن قرار دارد. این نوع از منابع تحت فشار رایج ترین و پر استفاده ترین مخازن مصرفی ایران هستند. وسایل یدکی این نوع مخزن به راحتی قابل دسترسی است و نصب و تعمیر بسیار آسانی دارند. در تفاوت نوع تیوپی با دیافراگمی می‌توان به دوام پایین این نوع با نوع دیافراگمی اشاره کرد. این نوع مخازن به دلیل در دسترس تر بودن لوازم آن و تعمیر آسان تر بسیار مورد استقبال قرار گرفته اند. همچنین قیمت این مخازن نسبت به نوع دیگر بسیار پایین تر است.

مزایای استفاده از منبع تحت فشار چیست؟

مزایای استفاده منبع تحت فشار

مزایای استفاده منبع تحت فشار چیست؟

از مزایای استفاده از منبع تحت فشار می‌توان به افزایش عمر پمپ اشاره کرد. این مخزن با سیستم خود مانع از روشن و خاموش شدن بی دلیل پمپ می‌شود. عملکرد آن به این صورت است که با روشن شدن اولیه پمپ آب به درون این مخزن وارد می‌شود و پس از پر شدن آن خاموش می‌شود. با باز و بسته کردن شیرها در هنگامی که مخزن هنوز از آب پر باشد نیازی به روشن و خاموش شدن پمپ نیست. این فرآیند باعث دوام بیشتر پمپ و کاهش استحکاک آن می‌شود. در این سیستم در صورتی که مخزن آن خالی نشده باشد پمپ استارت نمی‌زند. و در این فرآیند پمپ تا زمان پر بودن مخزن روشن نمی‌‌شود. با خالی شدن مخزن پرشر اتوماتیک به کار می‌افتد تا دوباره آن را پر از آب کند. استفاده از منبع تحت فشار سبب کاهش مصرف برق، کاهش استحکاک پمپ و افزایش دوام پمپ می‌شود.

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی و تعریف منبع تحت فشار آب پرداختیم. این منابع در پمپ های خانگی نصب و استفاده می‌شوند. کارکرد این وسیله با استفاده از فشار هوا و جریان آب است. در این مخازن آبی درون منبع آن جریان دارد که باعث به جریان افتادن پمپ بدون روشن شدن آن است. از جمله مزایای این مخازن می‌توان به کاهش مصرف انرژی، افزایش دوام پمپ آب خانگی و کاهش اصطحکاک پمپ اشاره کرد.

مخزن تحت فشار هنگامی که پر باشد پمپ نیازی به روشن شدن ندارد و در زمانی که خالی شود پمپ تا زمان پر شدن مجدد آن روشن می‌شود. استفاده از یک منبع تحت فشار سبب بهتر شدن کارکرد پمپ آب ساختمان می‌شود. برای انتخاب حجم درست این مخازن باید دبی آب و تعداد واحدهای ساختمان را در نظر گرفت. برای مشاوره و خرید انواع پمپ آب و ملزومات آن می‌توانید به فروشگاه پمپ بیات به صورت حضوری و یا آنلاین مراجعه کنید. نظرات و سوالات خود را در بخش نظرات سایت با ما در میان بگذارید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *