اخبار سایت, مقالات

پمپ استخری چیست و چگونه کار می‌کند؟

پمپ استخری چیست و چگونه کار می‌کند؟

پمپ استخری یکی از تجهیزات بسیار مهم برای فضاهای آبی مانند استخر و جکوزی و … است. این وسیله یکی از پزکاربردترین تجهیزات برای استخرهاست. زیرا استخرها هرروز پذیرای افراد زیادی هستند و نیاز به پاکسازی مداوم دارند. بهداشت آب استخر و تمیزی آن بسیار مهم است زیرا آلوده بودن آن باعث بروز بیماری‌های مختلف برای افراد می‌شود. به همین دلیل تمیز کردن آب آن از اهمیت بسیاری برخوردار است. آبی که برای شنا کردن به کار می‌رود باید کاملا تمیز و زلال و عاری از هرگونه باکتری مضر باشد.

پمپ استخری به پاکسازی و ذرات قابل مشاهده در آب می‌پردازد. همچنین این نوع پمپ‌ها نیز مانند هر پمپ دیگری در انواع مختلف از لحاظ دبی و هد پمپ با یکدیگر متفاوت‌اند. برای استفاده از این تجهیزات باید موارد مختلفی مانند مقدار مصرف را در نظر بگیرید. در این مقاله به نحوه کار و کاربردهای این وسیله می‌پردازیم. در آخر نیز به نکات بسیار مهم که باید در این خصوص رعایت کنید می‌پردازیم. با پمپ بیات تا انتهای مقاله همراه باشید.

پمپ استخری چیست؟

استخری چیست؟

انواع پمپ‌های استخری چیست؟و چه کارایی دارد؟

پمپ استخری یکی از پر اهمیت ترین تاسیسات تصفیه هر استخر است. این وسیله یکی از کلیدی ترین چیزها برای به جریان انداختن آب و جلوگیری از راکد شدن آن می‌کند. دارا بودن این وسیله برای هر استخر از اساسی ترین تاسیسات برای این وسیله است. همجنین به این دلیل که هر استخر باید یک سیستم تصفیه صحیح داشته باشد دارا بودن سیستم تصفیه و پمپ استخری از ضروری ترین چیزها برای آن هاست. و این سیستم برای کارکرد مناسب باید دارای فیلتر و موتور پمپ باشد. موتور پمپ مکش را با استفاده از اسکیمرها و یا سریزهای آب که در حفره‌های کناره استخر قرار دارند انجام می‌دهد.(پمپ گریز از مرکز)

وظیفه پمپ استخری تخلیه آب استخر در زمان مشخص و انتقال آن به فیلتر برای تصفیه و ورود دوباره آب به ان است. این فرآیند باید در زمان تعیین شده انجام شود تا آب استخر راکد و آلوده نشود و همیشه زلال بماند. فیلتر موجود در این سیستم ذرات و اجسام و آلاینده‌ها را از آب پاک می‌کند و آن را  از آلودگی تصفیه می‌کند. در مرحله بعد آب موجود از بخش‌های دیگر تصفیه مانند، کلر زن و دستگاه یووی عبور می‌کند و به وسیله موتور جت‌هایی به استخر بازمی‌گردد. به این صورت آب استخر تمیز شده و برای استفاده مناسب و زلال است.

نحوه کار پمپ استخری

کارکرد پمپ استخری

پمپ‌های استخری چگونه کار می‌کنند؟

روش کار پمپ استخری با استفاده از اسکیمر و یا سریز مکش است که در ادامه روش کار آن را توضیح می‌دهیم. اسکیمر در بالاترین سطح از عمیق ترین قسمت پمپ نصب می‌شود. همچنین یک دریچه برای مکش نیز در پر عمق ترین قسمت آب استخر تعبیه می‌شود. کار دریچه مکش آب به سمت پمپ برای تصفیه و تعویض آن است. پمپ در بهترین وضعیت باید پایین تر از این دریچه قرار گیرد. در این صورت پمپ استخری در پایین مرکز ثقل قرار می‌گیرد و به درستی فرآیند مکش را برتی افزایش فشار آب به انجام می‌رساند.

حجم زیادی از اب وارده پمپ که چیزی حدود 80 درصد است توسط دریچه‌ها انتقال می‌یابند. بیست درصد از این ورودی نیز به عهده استرینز است. همچنین در زمان طراحی استخرها، باید به مکان جایگذاری پمپ نیز توجه ویژه شود. مکان چاه پمپ نیز باید در هنگام طراحی این مکان در نظر گرفته شود.صورت در نظر نگرفتن آن در طراحی برای تصفیه آب باید برای تصفیه آب از پمپ مستغرق استفاده کرد که با مشکلات و هزینه‌های بیشتری نسبت به این پمپ روبه‌رو می‌شوند.

اجزای تشکیل دهنده پمپ استخری

پمپ استخری به طور کلی از سه بخش اصلی تشکیل شده است.که در این قسمت از مقاله به توضیح راجع به هر یک از این بخش‌ها می‌پردازیم. این سه بخش شامل موتور پمپ،  محفظه پمپ، محرک یا پروانه می‌باشد که با طرز کار هر یک آشنا می‌شویم.

موتور پمپ

این بخش از پمپ معمولا در قسمت پشت آن قرار می‌گیرد. وظیفه اصلی موتور پمپ تبدیل انرژی الکتریکی به مکانیکی و در نتیچه حرکت پروانه پمپ برای افزایش جریان آب و انتقال آن است. موتور پمپ حیاتی ترین بخش این وسیله است.

محفظه

محفظه پمپ استخری مانند ظرفی است که درب آن با درپوشی بسته می‌شود. مایعات ورودی ابتدا به محفظه پمپ وارد می‌شود. در مرحله بعد پمپ مایعات استخر را از محفظه به درون فیلترها هدایت می‌کند. این محفظه ظرف جابه‌جایی آب به سمت فیلتر است.

پروانه

پروانه و یا محرک پمپ در قسمت عقبی آن قرار دارد و وظیفه آن مکش آب به وسیله چرخش پروانه است. این بخش از پمپ به به جریان انداختن آب توسط پمپ کمک می‌کند و عضوی مهم در انواع پمپ به حساب می‌آید.

چند نوع پمپ استخری وجود دارد؟

انواع پمپ استخری

پمپ‌های استخری جه انواعی دارند؟

پمپ استخری به طور کلی در سه نوع در بازار وجود دارد. امروزه پمپ‌هلی استخری نسبت به گذشته تغیییرات و پیشرفت زیادی کرده‌اند. در ابتدای تولید این نوع پمپ‌ها فقط یک مدل از ان وجود داشت و به بازار عرضه می‌شد. تکنولوژی ساخت این پمپ‌ها در تولیدات جدید بسیار پیشرفته تر و با امکانات بیشتر از گذشته است. این موضوع سبب شده تا سه نوع دسته بندی در انواع پمپ استخری داشته باشیم. که هرکدام شامل پمپ‌ها با امکانات و ویژگی‌های مختص به خود باشند. انواع این پمپ‌ها شامل پمپ تک سرعته، پمپ دوسرعته و همچنین پمپ با سرعت متغیر می‌باشد. در ادامه به بررسی انواع پمپ استخری می‌پردازیم.

پمپ استخری تک سرعته

این نوع پمپ‌ها به دلیل نوع کارایی آن این گونه نام‌گذاری شده‌اند. پمپ تک سرعته قابلیت چرخش موتور تنها با یک سرعت واحد را دارد. همچنین حرکت پروانه آن به قدرت نیروی موتور بستگی دارد. سرعت جابه‌جایی آب در این پمپ‌ها متوسط است و برای قدرت بیشتر نوع دوسرعته سرعت بیشتری دارد. اما در استخرهای معمولی نوع تک سرعته معمول تر و کاربردی تر است.

پمپ استخری دوسرعته

پمپ دوسرعته همانطور که از نامش پیداست قابلیت چرخش وتور پمپ با دو سرعت مستقل دارد. همچنین این نوع پمپ‌ها سرعت بسیار بیشتری نسبت به نوع پمپ تک سرعته دارند. از لحاظ مصرف نیز این نوع پمپ‌ها در مصرف انرژی بسیار بهینه و کم مصرف عمل می‌کنند. این پمپ برای استفاده‌های بیشتر کاربرد مناسب‌تری دارد.

پمپ استخری با سرعت متغیر

یکی از بهترین نوع پمپ استخری نوع متغیر آن است. این نوع پمپ‌ها عمر بسیار بالایی دارند و از نظر ساخ و کیفیت بسیار مناسب هستند. این نوع پمپ‌ها عملکرد بسیار خوبی در تعویض آب و جابه‌جایی آن با سرعت‌های متغیر دارند. همچنین یکی از ویژگی‌های خوب این پمپ‌ها بهینه بودن آن‌هاست. از لحاظ قیمت نیز این نوع پمپ کمی گران تر از نوع تک سرعته و دو سرعته است اما کارایی و قدرت بیشتری دارد. این نووع پمپ مناسب استفاده در استخرهای مجهز و پیشرفته است.

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی پمپ استخری پرداختیم. این نوع پمپ برای به جریان انداختن و تمیز کردن آب استخرها به کار می‌رود. تمامی استخرها برای جلوکیری از ایجاد آلودگی و زلال ماندن آب نیاز به تصفیه دارند. آب استخرها باید به طور مداوم تعویض و پاکسازی شود تا عامل ایجاد بیماری در افرد نشود. در این مقاله همچنین با نحوه کارکرد پمپ استخری و انواع آن نیز آشنا شدیم. برای خرید این پمپ‌ها و انواع مختلف پمپ خانگی و استخری به وبسایت فروشکاه پمپ بیات سربزنید. همچنین نظرات و سوالات خود را با ما در بخش نظرات سایت در میان بگذارید. استخری 3 اسب 3 اینچ BMV

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *