اخبار سایت, مقالات

تفاوت الکتروموتور تکفاز و سه  فاز و کاربرد هر یک چیست؟

تفاوت الکتروموتور تکفاز و سه  فاز و کاربرد هر یک چیست؟

تفاوت الکتروموتور تکفاز و سه فاز باعث کاربری‌های مختلف هرکدام در صنایع گوناگون می‌شود. الکتروموتور به وسیله‌ای گفته می‌شود که با تبدیل کردن نیروی الکتریکی به مکانیکی باعث به حرکت در آمدن موتور می‌شود. از الکتروموتورها در بسیاری از وسایل خانگی و صنعتی استفاده می‌شود. انواع مختلفی از الکتروموتورها وجود دارد که هر کدام کاربرد مربوط به خود را دارند. وسایل خانگی مانند ماشین لباسشویی، چاروبرقی، همزن و…. همگی با استفاده از الکتروموتور کار می‌کنند. بیشتر الکتروموتورها به صورت چرخنده و دوار کار می‌کنند اما نوع دیگری از آن نیز به صورت خطی کار می‌کند. الکتروموتورها همچنین در موارد صنعتی مانند پمپ آب خانگی و صنعتی، انواع پمپ باد، کمپرسورها و بسیاری موارد دیگر به کار می‌روند. کارکردهای این وسیله به دو نوع تکفاز و سه فاز تقسیم می‌شود. در این مقاله به معرفی تفاوت‌ الکتروموتور تکفاز و سه فاز می‌پردازیم با ما همراه باشید.

 ویژگی های الکتروموتور تکفاز و سه فاز

ویژگی های الکتروموتور تکفاز و سه فاز

الکتروموتور تکفاز چیست؟

الکتروموتور تکفاز به موتورهایی گفته می‌شود که با برق تکفاز شهری کار می‌کنند و ولتاژ مصرفی آن‌ها 220 ولت است. انواع مختلفی از الکتروموتور تکفاز وجود دارد که در صنایع مختلف به کار می روند. الکتروموتور تکفاز کاربری راحت و آسانی دارد زیرا به راحتی با برق شهری کار می‌کند. این نوع موتورهای الکتریکی برخلاف الکتروموتور سسه فاز نیازی به برق و کنور سه فاز ندارند و به راحتی با کنتور عادی قابل کار کردن هستند. الکتروموتورهای تکفاز به طور معمول در تمامی وسایل خانگی دارای موتور الکتریکی به کار می‌روند. و همچنین قابل استفاده در ماشین‌های صنعتی سبک نیز هستند. این نوع از الکتروموتورها برای راه اندازی نیاز به خازن دارند و در شروع کار نیاز به انرژی بیار بیشتری دارند. به همین دلیل صدای آن‌ها بیشتر است.

الکتروموتور سه فاز چیست؟

الکتروموتور سه فاز دارای قدرت و توان بالایی است و با استفاده از سیستم قفس سنجابی و سیم پیچ قطبی کار می کند. از این نوع موتورها در سیستم ماشین آلات صنعتی به کار برده می شود. این نوع موتورها استهلاک بسیار کمی دارند و قیمت آن‌ها کم است. همچنین این موتورها برای ایجاد گشتاور بیشتر نیازی به خازن ندارند و مصرف آن‌ها پایین‌تر است. لازم به ذکر است که این موتورهای الکتریکی برای به راه اندازی نیاز به برق و کنتور سه فاز دارد و با برق شهری کار نمی‌کنند. همچنین از ویژگی‌های مثبت این موتورها می‌توان به قابلیت تولید در توان بالا اشاره کرد که مزیت بسیار خوبی برای مصارف صنعتی به شمار می‌رود.

تفاوت الکتروموتور تکفاز و سه فاز در چیست؟

از جمله تفاوت الکتروموور تکفاز و سه فاز می‌توان به قدرت موتور و راندمان بیشتر سه فاز نسبت به تک فاز اشاره کرد. یکی دیگر از تفاوت‌های این دو قیمت نسبتا بیشتر الکتروموتور تکفاز نسبت به سه فاز است. لازم به ذکر است الکترو موتورهای تکفاز به راحتی با برق 220 و برق کنتور شهری کار می‌کنند. اما نوع سه فاز نیاز به برق و کنتور سه فاز دارند. توان و قدرت موتورهای تکفاز تا حدود پنج اسب قابلیت دارد اما این میزان برای نوع سه فاز بسیار بیشتر است. همچنین برزش و صدای موتور سه فاز بسیار کمتر از نوع تکفاز است. برای شروع کار موتور الکتروموتور تکفاز نیاز به نیروی اولیه بسیار بیشتری دارد و مصرف آن نیز بیشتر است. البته لازم به ذکر است که کاربری و نصب برای هر دو نوع آسان و راحت می‌باشد.

تفاوت الکتروموتور تکفاز و سه فاز چیست؟

تفاوت الکتروموتور تکفاز و سه فاز چیست؟

از الکتروموتورهای سه فاز به دلیل نیاز به برق قوی‌تر سه فاز بیشتر در کاربردهای صنعتی استفاده می‌شود. به همین دلیل از قدرت بیشری نیز برخئردار است. اما الکتروموتورهای تکفاز قدرت کمتری دارند به همین دلیل به راحتی با برق ac شهری تکفاز کار می‌کنند. و کاربرد بسیار زیادی در انواع وسایل خانگی مانند ماشین لباسشویی، انواع همزن، آسیاب خانگی و…. دارند. همچنین وزن الکتروموتور سه فاز بسیار کمتر است و همچنین قیمت پایین‌تری نیز دارد.

اما الکترو موتورهای سه فاز بدون استفاده از سیم پیچ برخلاف نوع تکفاز به راحتی کار می‌کنند. اما هر یک از این انواع موتورهای الکتریکی کاربرد مختص به خود را دارند بنابراین نمی‌توان گفت هیچ کدام بهتر از دیگری است زیرا حتی برق مصرفی آن‌ها تفاوت زیادی با یکدیگر دارد. برای انتخاب الکتروموتور مورد نیاز خود باید به کاربرد و استفاده خود از آن توجه بسیاری کنید.

تفاوت برق تکفاز و سه فاز چیست؟

  برق تکفاز و سه فاز تفاوت‌هایی دارند که باعث کاربری کاملا متفاوت آن‌ها در مصارف گوناگون می‌شود. به طور مثال برق سه فاز عمدتا برق فشار قوی است و دارای سه فاز است و در مصارف صنعتی از آن استفاده می‌شود و در جریان شهری نقشی ندارند. اما برق تکفاز کهac است و دارای یک سیم فاز است به برق جریان شهری خانه‌ها گفته می‌شود و کاربرد عمده آن مصلرف خانگی است. در خانه‌ها، ادارات و تمامی مصارف کوچک‌تر از برق تکفارز استفاده می‌شود. همچنین در کارخانه‌ها، کارگاه ها تولید کنندگان بزرگ همگی از برق سه فاز بهره‌ می‌برند.

در ساختمان‌های مسکونی نیز به دلیل وجود آسانسور گاها از برق سه فاز استفاده می‌شود. تفاوت دیگر این دو جریان توان آن‌هاست در برق سه فاز به دلیل دارا بودن سه جریان فاز حتی اگر یکی از آن‌ها قطع شود و یا سه صفر برسد دو جریان دیگر کار می‌کنند و توان هیچ‌گاه صفر نمی‌شود و نوسان ندارد. اما در برق تکفاز به دلیل داشتن تنها یک جریان فاز با صفر شدن آن جریان نیز به توان صفر می‌رسد. در مواردی نیز جریان برق تکفاز  با نوسان مواجه می‌شود.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی تفاوت الکتروموتور تکفاز و سه فاز پرداختیم. الکتروموتورها یکی از پرکاربرد ترین وسایل در صنایع مختلف هستند. این موتورها تقریبا در بیشتر وسایل برقی خانگی شما که دارای موتور چرخند هستند به کار برده می شود. از کاربردهای الکتروموتورها در لوازم خانگی می‌توان در جاروبرقی‌ها، همزن، ماشین لباسشویی، پمپ آب خانگی و….. اشاره کرد. انواع مختلفی از الکتروموتورها وجود دارند اما به طور کلی دو دسته بندی برای آن‌ها وجود دارد که شامل الکتروموتور تک فاز و سه فاز می‌شود. کاربرد هر یک از انواع الکتروموتورها باید با توجه به نوع کارکرد، قدرت موتور مورد نیاز و عوامل متعدد دیگری تعیین شود.

برای استفاده از انواع الکتروموتور ابتدا بهتر است با ساختمان و ساختار این نوع موتور و نحوه کارکرد آن آشنا شوید. و سپس به شناخت انواع آن و استفاده هر یک بپردازید. در این مقاله تفاوت الکتروموتور تکفاز و سه فاز را بررسی کردیم برای مقالات بیشتر به بخش مقالات سایت مراجعه کنید. نظرات و سوالات خود را در بخش نظرات سایت با ما در میان بگذارید. برای خرید انواع الکتروموتور و انواع پمپ آب خانگی و صنعتی به فروشگاه پمپ بیات مراجعه کنید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *