اخبار سایت, مقالات

الکتروموتور تک فاز چیست و چه کاربردهایی در صنایع مختلف دارد؟

الکتروموتور تک فاز چیست و چه کاربردهایی در صنایع مختلف دارد؟

الکتروموتور تک فاز یکی از انواع بسیار پرکاربرد موتورهای القایی در صنایع مختلف است. الکتروموتورها کاربرد زیادی در صنایع مختلف را دارند که به چند دسته تقسیم می‌شوند. الکتروموتورهای تک فاز و سه  فاز از رایج ترین موتورهای الکتریکی در صنایع مختلف هستند.این نوع موتورها از نوع القایی به حساب می‌آیند و کار با آن‌ها نیاز دانش فنی دارد. در صورت کار با این وسیله بهتر است تا با مدارات الکتریکی و نحوه کار آن‌ها آشنایی داشته باشید. الکتروموتور القایی به وسیله‌ای گفته می‌شود که نیروی الکتریکی برق را به نبروی مکانیکی تبدیل می‌کند. این تبدیل نیرو توسط سیم پیچ موتور و پره‌های چرخشی انجام می شوند.

این نوع موتورهای الکتریکی با جریان ac کار می‌کنند و در مصارف صنعتی و حتی خانگی کاربرد دارند. همچنین این موتورها با برق تک فاز شهری کار می‌کنند به همین دلیل استفاده از آن‌ها بسیار رایج است. در این مقاله به معرفی الکتروموتور تک فاز و بررسی کاربردهای آن‌ها می‌پردازیم، با پمپ بیات همراه باشید. همچنین جهت خرید انواع پمپ آب خانگی و صنعتی، الکترو موتورو… به وبسایت فروشگاهی ما سربزنید.

(مشاهده و خرید انواع الکتروموتور در پمپ بیات)

الکتروموتور تک فاز چیست؟

الکتروموتور تک فاز چیست؟

الکتروموتور تک فاز چیست؟

الکتروموتور تک فاز در واقع موتورهای القایی از نوع ac هستند که کاربرد زیادی در صنایع دارند. همان‌طور که از اسم این موتورها مشخص است کارکرد آن‌ها با برق تک فاز شهری صورت می‌گیرد. به همین دلیل هم استفاده خانگی و هم تجاری و صنعتی دارند. این نوع موتورهای الکتریکی در دو نوع مختلف پوسته بدنه تولید می‌شوند که شامل پوسته آلینیوم و پوسته از جنس چدن که مقاوم تر است می‌باشد. از نوع بدنه از جنس چدن می‌توان در مواردی که به مقاومت بالا  در برابر فشار و یا در مقابل خوردگی نیاز است استفاده شود. همچنین نوع آلومینیومی این الکتروموتورها بسیار سبک بوده و قابل استفاده در مناطق گرم به دلیل مقاومت سرمای پایین‌تر است. همچنین در مناطق سرد می‌توان از جنس بدنه چدنی این وسیله استفاده کرد.

توان این نوع موتورها کمی از نوع سه فاز کمتر است اما نوع برق مصرفی آن باعث پرکاربرد بودن آن شده‌است. قیمت الکتروموتور تک فاز به نسبت نوع سه فاز به دلیل داشتن تجهیزات بیشتر کمی بالاتر است. همچنین قابلیت‌های این موتورها باعث سنگین تر شدن آن‌ها شده است. از لحاظ طرح ظاهر این موتورها دقیقا همانند نوع سه فاز طراحی شده‌اند. همچنین این موتورها دو شبکه سیم پچ دارند که با برق 220 ولت شهری به کار می‌افتد. این موتورها به راحتی قابل نصب و استفاده هستند و در وسایل بسیاری از جمله لباسشویی، بالابر و… به کار رفته‌اند. در ادامه به کاربردهای مختلف این موتورهای الکتریکی می‌پردازیم.

کاربردهای الکتروموتور تک فاز

الکتروموتور تک فاز یکی از پرکاربرد ترین موتورهای الکتریکی در مصارف صنعتی، تجاری و همچنین خانگی است. این موتورهای الکتریکی قابلیت تبدیل انرژی برق به مکانیکی را دارند به همین دلیل در بیشتر وسایل از آن‌ها استفاده می شود. همچنین به دلیل تک فاز بودن این موتورها و استفاده آن‌ها از برق شهری کاربرد زیادی در لوازم خانگی دارند. از جمله کاربردهای این موتورهای تک فاز می‌توان به استفاده در موتور لباسشویی، پرینترها، یخچال‌ها، کولرهای آبی، پمپ آب خانگی و صنعتی و…. اشاره کرد.

از کارکردهای دیگر الکتروموتور تک فاز می‌توان به استفاده در ساختمان سازی‌ها اشاره کرد. همچنین این موتورها در انواع بالابر کاربرد بسیار دارند.

چند نوع الکتروموتور تکفاز وجود دارد؟

انواع الکتروموتور تک فاز

انواع الکتروموتور تک فاز به چند دسته تقسیم میشوند؟

الکتروموتور تک فاز انواع مختلفی دازد که هر کدام کاربردهای مختص خود را دارند. این موتورها قابل استفاده در موارد مختلفی هستند که شامل موارد زیر می‌باشد

الکتروموتورهای القایی چاک دار

الکتروموتور القایی فاز شکسته

الکتروموتورهای دوخازنه

الکتروموتور خازن‌دار

موتورهای الکتریکی تک فاز به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

در این بخش از مقاله به معرفی انواع مختلف الکتروموتور تک فاز می پردازیم. به طور کلی چهار نوع عمده از این نوع موتورهای الکتریکی تک فاز وجود دارد که پیش تر به معرفی این انواع پرداختیم. در این بخش به تعریفی دقیق برای این انواع می‌پردازیم.

الکتروموتورهای القایی چاک دار

االکتروموتور تک فاز اگر دارای شکاف در قسمت‌های برجسته خود باشد به آن الکتروموتور شکاف دار می‌گویند. در این نوع موور تعدادی حلقه برای اتصال هادی برق وجود دارد. همچنین مقدار گشتاور و قدرت راه‌انداازی موتور قطبی شکاف دار خیلی پایین است. این نوع از موتورها ساختار بسیار ساده‌ای دارند و نصب و راه‌اندازی و استفاده از آن‌هابسیار آسان است. موتور قطبی معمولا تا 150 وات و کمتر از آن طراحی و عرضه می‌گردد و مناسب برای استفاده‌های متوسط با توان کمتر است.

الکتروموتور القایی تک فاز شکسته

الکتروموتور تک فاز شکسته یک ویژگی عمده دارد. و آن هم بالاتر بودن تناسب مقاومت اهمی نسبت به مقاومت القایی برای به وجود آمدن اختلاف بین سیم پیج و موتور راه انداز است. برای این‌کار می‌توان از سیم پیچ نازک نیز استفاده کرد تا تناسب این دو برقرار شود که این سیستم برای موتور تک فاز شکسته موجود است.

الکتروموتورهای دوخازنه

در این نوع از الکترو موتور تک فاز از دونوع خازنی دائم و موقت با هم استفاده می‌شود. این موتورها در وسایلی همانند یخچال، بالابر، پرینترو… استفاده می‌شوند. از این نوع الکتروموتورها در صنایع زیادی استفاده می‌شوند.

سخن پایانی

در این مقاله به تعرف جامعی از الکتروموتور تک فاز و کاربردهای متعدد آن پرداختیم.  الکتروموتورها از انواع موتورهای الکتریکی القایی هستند و در دو نوع سه فاز و تک فاز دسته بندی می‌شوند. نوع تک فاز این موتورها در مصارف مختلف بسیار پرکاربرد است. از جمله موارد استفاده از این موتورها می‌توان به استفاده در انواع بالابر، لباسشویی‌ها، پمپ آب خانگی و صنعتی و….. کاربرد دارند. برق مصرفی این موتورها از نوع برق شهری تک فاز 220 ولت می‌باشد. به همین دلیل از این وسیله در بیشتر وسایل خانگی و حتی فروشگاهی و تجاری استفاده می‌شود. با داشتن دانش فنی می‌توانید استفاده‌های زیادی از این موتورها داشته باشید. همچنین یکی از کاربردهای بسیار زیاد الکتروموتور تک فاز در انواع پمپ آب خانگی و صنعتی است.

به طور کلی کارکرد الکتروموتورها با تبدیل نیروی الکتریکی به مکانیکی صورت میگیرد که در صنایع و وسایل بسیار زیادی از این سیستم به کار گرفته می‌شود. امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. نظرات و پیشنهادات خود را در بخش نظرات سایت با ما در میان بگذارید. همچنین برای خرید انواع الکتروموتورها، پمپ آب خانگی و صنعتی و…. به قسمت فروشگاه پمپ بیات سر بزنید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

1 نظر در “الکتروموتور تک فاز چیست و چه کاربردهایی در صنایع مختلف دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *