اخبار سایت, مقالات

ست کنترل چیست؟ کاربردهای ست کنترل در پمپ آب

ست کنترل چیست؟ کاربردهای ست کنترل در پمپ آب

ست کنترل در واقع سیستمی تنظیم کننده جهت کنترل فشار آب در انواع پمپ آب را دارد.  این دستگاه مسئول کنترل فشار آب و تنظیم این سیستم به طور اتوماتیک است. اگر از پمپ آب خانگی استفاده می‌کنید حتما اسم این وسیله را شنیده‌اید. این وسیله یک کمک کننده برای پمپ است تا فشار آب مصرفی را کنترل کند. همچنین مانع از پیین آمدن فشار در حین مصرف آب شود. ست کنترل به عنوان یک دستگاه مکمل برای تقویت عملکرد پمپ آب است. استفده از این وسیله به افزایش راندمان و بهبود کارکرد پمپ شما کمک شایانی می‌کند.

ممکن است با وجود دارا بودن پمپ آب با نوسانات فشار آب مصرفی روبه‌رو شده باشید. در این موارد استفاده از این وسیله یک راه حل برای تثبیت جریان آب به صورت اتوماتیک به حساب می‌آید. در این مقاله به تعریف جامع از این وسیله و همچنین بررسی کاربردها و طریقه استفاده از آن برای پمپ آب خانگی می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

ست کنترل چیست؟

"<yoastmark

ست کنترل به وسیله‌ای گفته می‌شود که وظیفه تنظیم و تقویت فشار اتوماتیک پمپ را دارد. این وسیله مکملی برای پمپ آب است که جایگزینی برای دیگر وسایل جانبی مورد استفاده در کنار پمپ آب است. در گذشته از وسایلی همچون چند راهی، کلید برای کنترل فشار و یا منابع نحت فشار جهت کنترل و تنظیم فشار آب پمپ استفاده می‌شد این راه‌کارها در گذشته موثر بوده‌اند. اما با گذشت زمان روبه‌رو شدن با مشکلاتی سبب طراحی و تولید وسایل تقویت کننده بهتری مانند ست کنترل گشته است. این وسیله جایگزین فاقد مشکلات دستگاه‌های همراه قدیمی‌تر مانند اتخاض فضای زیاد است. و برخلاف آن‌ها امکان کنترل دقیق فشار آب مصرفی را بدون افت جریان فراهم می‌کند. همچنین این وسیله باعث افزایش طول عمر پمپ آب خانگی شما می‌شود زیرا با تنظیم خودکار مانع از خاموش و روشن شدن مداوم پمپ آب می‌شود.

ست کنترل یکی از مهم ترین دستگاه‌ها در سیستم نصب پمپ است. زیرا سبب کارکرد بهینه و درست آن و همچنین افزایش عمر پمپ آب ساختمان می شود. استفاده از این وسیله  به عنوان جایگزینی برای منابع تحت فشار، چند راهی‌ها و یا کلید قطع و وصل دستی استفاده می‌شود. سیستم کاملا اتوماتیک این دستگاه توسط یک برد الکترونیکی، نوسانات و اختلافات فشار آب را تشخیص می‌دهد و به طور خودکار پمپ را در مواقع لزوم خاموش و روشن می‌کند. این وسیله از چند بخش مختلف تشکیل شده است. که این بخش‌ها شامل، پیچ تنظیم کننده فشار، برد الکترونیکی دستگاه، شیر یک طرفه و همچنین ابزار تشخیص فشار می‌باشد.

ست کنترل چگونه کار می‌کند؟

ست کنترل در کنار پمپ آب ساختمان برای تنظیم فشار جریان آب ساخمان به کار می‌رود. طرز کار این دستگاه با کنترل آب خروجی مصرفی از پمپ صورت می‌گیرد. در هنگام استفاده از شیرهای آب این وسیله مقدار فشار جریان آب ساختمان را تخمین میزند و در صورت افت فشار پمپ را به کار می‌اندازد و روشن می‌کند. همچنین در صورت مطلوب بودن میزان فشار پمپ را خاموش می‌کند. این فرآیند به عملکرد بهینه پمپ کمک بسزایی می‌کند و باعث جلوگیری از اتلاف انرژی و خرابی پمپ می‌شود.

انواع مختلف ست کنترل چند دسته‌اند؟

انواع ست کنترل

انواع مختلف ست کنترل

ست کنترل انواع مختلفی دارد و با توجه به نیازها و عملکردهای مختلف به چند دسته تقسیم می‌شود. هر کدام از انواع آن توان مختلفی دارند که باید به حجم مصرف و سایر موارد برای انتخاب مناسب این وسیله توجه کرد. در ادامه به بررسی انواع مختلف این وسیله می‌پردازیم.

ست کنترل پمپ آب ساده نیم اسب

ست کنترل ساده با توجه به فشار جریان و همچنین هد پمپ کار می‌کند و در تنظیم فشار آب دخالتی ندارد. این وسیله در مصرف‌های پایین مانند پمپ نیم اسب به کار می‌رود و برای مصارف متوسط رو به کم قابل استفاده است.

ست کنترل پمپ قابل تنظیم

ست کنترل قابل تنظیم پمپ آب دارای یک پیچ تنظیم برای تنظیم فشار جریان آب است که ویژگی اصلی این وسیله است. این وسیله به همراه انواع مختلف پمپ مانند جتی سانتریفیوژ و بشقابی کاربرد دارد و بسیار پر استفاده است. البته این نکته قابل ذکر است که این مدل در ساختمان‌های با ارتفاع بالا مناسب نیست. زیرا به دلیل بالا بودن تعداد واحد‌ها و نوسان جریان آب مدام پمپ را خاموش و روشن می‌کند و سبب کاهش عمر پمپ آب ساختمان و خرابی زود هنگام آن می‌شود. بهتر است در ساختمان‌های مرتفع به جای این وسیله، نوع هیدروتانک آن و یا منابع تحت فشار به کار برده شود.

قابل تنظیم با منبع هیدروتانک

در ساختمان‌های مرتفع و مکان‌هایی که دارای پمپ با توان بالاتر است بهترین گزینه استفاده از ست کنترل هیدورتانک قابل تنظیم است. این وسیله دارای یک منبع ذخیره هیدروتانک برای ممانعت از روشن و خاموش شدن مداوم پمپ آب است. این قابلیت برای مواقعی که تعداد شیرهای آب در ساختمان زیاد است بسیار کاربردی و بهینه است و مانع از خرابی پمپ می‌شود.

کاربردهای ست کنترل

اصلی ترین کاربرد ست کنترل فشار جریان آب پمپ است. این وسیله جریان آب مصرفی ساختمان را تنظیم و کنترل می‌کند و در صورت کم بودن جریان پمپ آب را روشن می‌کند. و در صورت مناسب بودن آن را خاموش می‌کند. داشتن این وسیله در کنار پمپ آب ساختمان بسیار ضروری است زیرا فشار زیاد به پمپ آسیب وارد می‌کند. و فشار کم آب باغث خاموش و روشن شدن مداوم پمپ می‌شود که این مشکلات با دارا بودن این وسیله حل می‌شود. با دارا بودن این وسیله در هنگام باز کردن شیرها جریان آب کنترل و تنظیم می‌شود. و در صورت افت فشار پمپ را به کار می‌اندازد

سخن پایانی

در این مقاله در مورد ست کنترل و کاربردهای آن صحبت کردیم. این وسیله یکی از پر استفاده ترین و کاربردی ترین مکمل‌های تنظیم و کنترل فشار آب ساختمان است. در واقع این وسیله با تشخیص فشار جریان آب خروجی از پمپ در هنگام افت فشار پمپ را روشن می‌کند. و در مواقع لزوم آن را خاموش می‌کند. با این کار علاوه بر جلوگیری از هدر رفت انرژی باعث افزایش طول عمر پمپمیشود. و باعث بهبود راندمان موثر آن نیز می‌شود. همچنین این وسیله کاربردی جایگزین موفقی برای مکمل‌های تقویت فشاری همچون منبع تحت فشار است. و یا جایگزین وسایلی همچون کلید قطع و وصل پمپ نیز شده است.

این وسیله انواع مختلفی دارد که هر کدام از قابلیت‌های مختلفی برخوردارند و برای موقعیت‌های مورد نیاز استفاده می‌شوند. برای خرید انواع پمپ آب خانگی و صنعتی، الکتروموتور، تجهیزات تاسیساتی و همچنین ست کنترل به فروشگاه آنلاین حضوری پمپ بیات مراجعه کنید. نظرات و سوالات خود را می‌توانید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *