مقالات

نگهداری و مراقبت از پمپ آب خانگی

نحوه نگهداری از پمپ آب خانگی

در بین انواع پمپ، پمپ های خانگی به عنوان یکی از پرکاربردترین موارد شناخته می شوند. این نوع پمپ ها برای انتقال و تامین آب مورد نیاز در واحد های مسکونی مورد استفاده قرار می گیرند و معمولا در محل هایی که فشار آب برای رسیدن به محل مصرف پایین باشد از آن استفاده می کنند تا به این ترتیب با افزایش فشار حجم آبدهی را متناسب با مصرف تنظیم نمایند. اما نکته ی مهمی که در این رابطه وجود دارد، نحوه نگهداری از پمپ آب ساختمان می باشد تا به این ترتیب بتوان کارایی پمپ را افزایش داد. در واقع نگهداری از پمپ آب به دو منظور صورت می گیرد که اولین موضوع جلوگیری از خرابی پمپ و موضوع دیگر افزایش بازدهی آن می باشد. در ادامه برخی از نکات لازم برای نگهداری از این نوع پمپ ها را بیان خواهیم کرد.

 

تعمیر و نگهداری پمپ آب

1_ نصب اصولی پمپ آب:

اولین و مهمترین نکته در نحوه نگهداری از پمپ آب های خانگی و ساختمانی این است که پمپ به صورت اصولی و درست نصب شود. در واقع اولین قدم برای این ک پمپ بتواند درست کار کند این است که به درستی نصب شود. در نصب پمپ های خانگی باید به طریقه قرار گرفتن پایه ها، فنداسیون ها، صفحه ها، لول کشی ها و … توجه ویژه ای شود. ممکن است هنگامی که می خواهید برای اولین بار از پمپ ها استفاده نمایید محور آن گیر داشته باشد و پمپ به سختی کار کند. برای رفع این مشکل پمپ را از برق خارج کرده و محور را با دست چند دور بچرخانید و دوباره آن را راه اندازی نمایید.

2_ روغن کاری پمپ آب:

موضوع دیگری که در رابطه با نحوه نگهداری از پمپ آب های خانگی و ساختمانی مطرح می باشد موضوع روغن کاری پمپ ها است. با توجه به این که این نوع پمپ ها به طور مداوم در حال چرخش می باشند ممکن است بعد از مدتی به دلیل اصطکاکی که بین اجزای آن وجود دارد دچار آسیب شوند و نیاز به روغن کاری داشته باشند تا بتوانند به صورت روان کار کنند و از اصطکاک آن کاسته شود. این کار باید به صورت مرتب و دوره ای در فواصل زمانی معین انجام شود.

نگهداری از پمپ آب ساختمان

3_ استفاده هدفمند از پمپ آب:

برای این که بتوان کار نگهداری از پمپ آب ساختمان را به درستی انجام داد لازم است که به صورت هدفمند از آن استفاده کرد. برای مثال نباید به طور مداوم و ساعت های متوالی از پمپ استفاده کرد چرا که این کار باعث کاهش عمر مفید پمپ می شود. همچنین توجه داشته باشید که هیچ گاه پمپ را بدون آب روشن نکنید چرا که این کار باعث سوختن پمپ می شود. اگر قرار است که به مدت طولانی از پمپ استفاده نکنید آب آن را به به طور کامل تخلیه نمایید و یا این که حداقل هفته ای یک بار به مدت چند دقیقه آن را روشن کنید.

4_ محافظت از پمپ آب در زمستان:

یکی از مواردی که در رابطه با نحوه نگهداری از پمپ آب می توان به آن اشاره کرد محافظت از پمپ در فصول سرد سال می باشد. با توجه به این که در فصل زمستان احتمال یخ زدگی برای پمپ ها وجود دارد بهتر است از عایق های مناسب مانند پشم شیشه برای محافظت از آن استفاده نمایید. راهکار دیگر این است که پمپ را از برق جدا کرده و تمام آب موجود در آن را تخلیه نمایید تا به این ترتیب از یخ زدگی جلوگیری شود. توجه نمایید که تنها خارج کردن پمپ از برق نمی تواند راه حل مناسبی باشد چون به هر حال آب باقی مانده در پمپ می تواند باعث یخ زدگی آن شود.

5_ هواگیری مناسب:

بحث هواگیری فقط مربوط به پمپ هایی است که به صورت مستقیم به لوله کشی ساختمان متصل نشده باشند. ورود هوا به پمپ باعث می شود که پمپ خاموش نشده و به صورت یکسره کار کند و همین موضوع می تواند باعث داغ شدن آن و در نتیجه سوختن پمپ شود. هنگامی که پمپ هوا بگیرد در سیستم مکش آن اشکال ایجاد می شود و نمی تواند آب را مکیده و پمپاژ نماید. بنابراین یکی از مواردی که در رابطه با نحوه نگهداری از پمپ آب خانگی باید به آن توجه کرد بحث هواگیری پمپ ها می باشد.

تعمیر و نگهداری از پمپ آب ساختمان

راه های افزایش بازدهی پمپ آب

افزایش بازدهی پمپ آب همواره یکی از موضوعاتی است که در حوزه نحوه نگهداری از پمپ آب برای آن راهکار های مختلفی ارائه شده است. قدم اول برای این که بتوانید بازدهی پمپ های آب را افزایش دهید این است که از تجهیزات با کیفیت برای آن استفاده نمایید. هر چه تجهیزات و اتصالات مربوط به پمپ ها با کیفیت تر باشد بازدهی آن نیز افزایش یافته و به همین ترتیب استفاده از کارایی آن نیز افزایش می یابد. موضوع دیگر این است که حتما برای نصب و راه اندازی آن از متخصصان این حوزه کمک بگیرید چرا که نصب اصولی می تواند بازدهی پمپ ها را به صورت چشمگیری افزایش دهد.

یکی دیگر از مواردی که در رابطه با نحوه نگهداری از پمپ آب و افزایش بازدهی آن مطرح است این است که پمپ انتخابی شما باید از ظرفیت، دبی، هد، فشار، سرعت و … مناسبی برخوردار باشد تا بتواند حداکثر کارایی را داشته باشد. برای تعیین موارد این چنینی باید به نوع مصرف و محل مورد نظر برای مصرف توجه ویژه ای کرد. البته معمولا تشخیص این موارد کاری تخصصی است پس بهتر است برای کسب اطلاعات دقیق از متخصصان این حرفه کمک بگیرید. یکی دیگر از روش هایی که می توان به کمک آن بازدهی پمپ ها را افزایش داد استفاده از کنترل جریان پمپ می باشد. در این روش میزان جریان پمپ را با الزامات سیستم تطبیق داده و از این طریق می توانند به عملکرد بهینه آن کمک کنند. این کار را می توان با استفاده از چهار روش به نام های شیر های کنترلی، کنترل روشن_خاموش، کنارگذر، کنترل اینورتر انجام داد. تمام موارد فوق در صورتی می تواند منجر به افزایش بازدهی شوند که در کنار یکدیگر قرار گیرند و استفاده از یک مورد کافی نخواهد بود. بازرگانی بیات در زمینه تعمیر پمپ، تعمیر و سیم پیچی پمپ آب نیز فعالیت دارد از این رو میتوانید برای راهنمایی بیشتر با مشاوران ما در تماس باشید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *